ZFP GROUP
Přihlášení

ZFP ŠKOLÍ VE FINANCÍCH STATISÍCE LIDÍ A ZA SEBOU MÁ 3 MILIONY SMLUV

28.03.2015

Vladimír Kos je jedním ze zakladatelů společnosti ZFP se sídlem v Břeclavi. Pořadatele seminářů o finanční gramotnosti živí provize od bank či pojišťoven. Společnost oslaví příští týden dvacet let.

BRNO 1. dubna na brněnském výstavišti vystoupí někdejší pohádkový princ Jan Čenský. Slavnostním galavečerem pak hosty zase provede mnohonásobně oceněný moderátor Marek Eben. Na závěr návštěvníkům zahraje skupina Chinaski nebo zpěvačka Anna K. K tomu lidé budou moci zakousnout něco z bohatého rautu. Příznivci multi-level marketingu budou slavit dvacet let firmy ZFP ve velkém stylu v pronajatém pavilonu P. Původem břeclavská společnost impérium vybudovala pod heslem „Pojď a nauč se rozumět svým financím“. Tisíce lidí školí na seminářích finanční gramotnosti a mnozí z účastníků dodnes uzavřeli s ZFP více než tři miliony smluv na finanční produkty. Firma je tak zásadním prodejním kanálem pro dlouhý seznam bank či pojišťoven v Česku, od nichž inkasuje za smlouvy provize. Vystudovaný seřizovač obráběcích strojů a linek Vladimír Kos je šéf představenstva ZFP Akademie. Zkratka znamená základy finanční prosperity. „Chtěl jsem podnikat s nízkými náklady a obrovskými možnostmi, což se mi splnilo,“ tvrdí Kos.

Když jste slavili patnáct let, přivezli jste do Česka Roberta Kiyosakiho, známého amerického gurua kázajícího jak zbohatnout. Ve středu na brněnském výstavišti dvě desítky let firmy oslaví velkolepá akce. Proč to?

Chceme se zviditelnit v České republice i na Slovensku. Například u obchodních partnerů. Ale zejména to chceme udělat pro naše lidi, kteří s námi dlouho a dobře spolupracují. Jedna generace rozjížděla ZFP prvních dvacet let. Teď se díváme na dalších dvacet. Součástí oslav bude konference multi-level marketingu. Na veletrhu obchodních příležitostí bude možnost potkat se s významnými osobnostmi bank či pojišťoven. Galavečer má zase za cíl pobavit, zviditelnit ty nejúspěšnější.

Když člověk přijde z ulice, jak se do vašeho systému může zapojit?

Že by přišel člověk z ulice, se nám stává velmi málo. Pracujeme s důvěrou. Člověk, který se u nás účastní vzdělávacího semináře, dá kontakt, doporučení či sám osloví známé, kteří následně také dorazí na seminář. Když jsme začínali, fungovali jsme jako klasičtí zprostředkovatelé. Pak jsme zjistili, že nejlépe se spolupracuje s lidmi, kteří o financích něco vědí. Jako firma jsme se rozhodli dát příležitost všem, aby financím porozuměli. Cílem je, aby v každé domácnosti byl někdo takový.

Máte dokonce na školení vlastní hotely...

V 90. letech se hodně těžko hledala seminární místa, která by splňovala požadavky na kvalitu, jež jsme měli. Tak jsme otevřeli náš první hotel – Hotel Akademie ve Velkých Bílovicích. Následoval hotel v Hrubé Vodě u Olomouce a hotel Naháč u Prahy. Vybudovali jsme také školicí centrum v Ostravě. Chápeme to jako důkaz, že vracíme část vydělaných peněz do České republiky, která nám podnikatelské možnosti dala.

Fungujete na principu takzvaného multi-level marketingu. Lidé dostávají provize za smlouvy uzavřené těmi, které do systému přivedli. Jak bojujete s předsudkem, že od lidí hlavně vybíráte za takovou možnost poplatky?

Náš základní seminář stojí 2 100 korun. Když daný člověk projde vzděláním do určitého termínu, kauci mu vracíme. Nemáme nic společného s tím, že bychom někde v začátcích vybírali poplatky, z nich mají podíl ti, kteří k nám přivádějí další lidi. U nás se platí vždy jen za práci. Kdyby náš systém nebyl v pořádku, určitě bychom dnes tak okázale neslavili dvacáté výročí.

České národní bance ovšem v roce 2012 vadilo, že obchodními zástupci se u ZFP mohou stát lidé teprve potom, co sami pro sebe uzavřou smlouvy na finanční produkty, a tím vlastně svým způsobem poplatky platí. Dostali jste dvoumilionovou pokutu.

Je to otázka pochopení. Za kontrolu ČNB jsme ale velmi rádi. Trvala velmi dlouho. Ukázala nám některé věci, které bylo potřeba spravit. S důvodem pokuty nejsme ale dodnes ztotožnění. Jsme přesvědčení, že jsme vše dělali správně. Proto jsme se odvolali a čekáme na další rozhodnutí.

Kolik ze spolupracovníků ZFP se zprostředkováním skutečně živí?

Našimi vzdělávacími semináři prošlo v Česku a na Slovensku zhruba 230 tisíc seminaristů. Uzavřenou smlouvu jich s námi nyní má zhruba 90 tisíců. Lidem, kteří se mohou věnovat zprostředkování smluv, máme kolem tří tisíc. Většina z našich spolupracovníků jsou takzvaní samospotřebitelé, tedy lidé, kteří s naší pomocí uzavřou smlouvy pro sebe. Mnozí si myslí, že se samospotřebitelem člověk stává ve chvíli, kdy přijde na náš základní seminář. Skutečný samospotřebitel je ale ten, který si uvědomí význam informací, které dostává a pravidelně navštěvuje semináře, aby se dozvěděl o novinkách.

Vaše příjmy plynou z provizí od bank či pojišťoven za uzavřené smlouvy na finanční produkty. Jak zajišťujete, že vaši zprostředkovatelé prostě nenabízejí lidem to, z čeho mají největší provizi, ale to, co skutečně potřebují?

Bývalo to velmi složité, ale museli jsme se rychle zorientovat. Pečlivě sledujeme každou regionální kancelář. Dáváme velký pozor, abychom v naší společnosti neměli ty, kteří poškozují klienty. Spolupracujeme na tom s obchodními partnery – bankami či pojišťovnami. Máme vytvořenou etickou komisi a stává se, že řešíme případy, které nejsou úplně fér. Není ale stížnost jako stížnost. Častokrát se setkáváme, že ji vyprovokuje poradce z jiné firmy. Asi třetina stížností je oprávněná. Jednotky měsíčně.

Proč v Česku nefunguje klasické finanční poradenství, při němž poradce platí sami lidé? Tam pak střet zájmů nehrozí.

Když plynou provize jen na základě zprostředkování, s největší pravděpodobností to nebude vždy úplně to nejkvalitnější poradenství. Potíž je, že laik špatného finančního poradce nemá šanci poznat. Kvalitě ale vycházíme vstříc právě tím, že pořádáme semináře. Lidé, kteří je absolvují, mají velmi dobrou kontrolu nad tím, zda jim radí zprostředkovatelé ze ZFP dobře. Za pět či deset let se snad i v Česku dopracujeme k tomu, že lidé budou platit za rady poradcům, kteří nebudou pobírat provize. Ale to není v Česku obvyklé. Devadesát procent lidí by si to nemohlo dovolit. Rodinné rozpočty jsou napnuté.

Firmu řídíte z Břeclavi. Není Praha výhodnější?

Když sleduji kolegy z jiných firem, jak z centrály v Praze musejí přejet přes Bratislavu až do Košic, Břeclav se mi jeví jako úplně nejstrategičtější řešení. V Praze, Bratislavě či Košicích máme velmi solidní zázemí. Navíc já z Břeclavska pocházím, tak mi to přijde nadmíru logické.(úsměv)

 

zfp_skoli_1
Čtěte více [PDF; 144 kB]